המאבק ב’כלכלה השחורה’ עלה מדרגה בחודשים האחרונים. החל מהראשון בינואר 2019 נכנס לתוקף החוק אשר מצמצם את השימוש במזומן.

החוק קובע כי חלים איסורים שונים וקיימות מגבלות על מתן או קבלה של תשלומים במזומן או לחילופין באמצעות שיקים, עד סכומים מסוימים אשר נקבעו בחוק. ההוראות הללו חלות הן על ‘עוסקים’ שהם מוגדרים כאנשים אשר מוכרים נכסים או נותנים שירותים במהלך עסקים כמו גם על אנשים שהם ‘אינם עוסקים’. הכול לפי העניין, כאשר ההגבלה היא על פעולות של תשלום במזומן אשר אלו נעשות בהקשרים שונים. הן במהלך ביצוע עסקאות שונות והן במתנות. הן בתרומות והן במתן הלוואות או אפילו תשלום משכורת כשכר עבודה.

מהי הכלכלה השחורה?

למעשה מדובר בפעילויות כלכליות אשר אלה מניבות הכנסות אך הן לא מדווחות לרשויות. המטרה של החוק היא למעשה להימנע מהחובות החוקיות אשר אלה חלות בהקשר לכל פעילות כלכלית.

ישנם פעולות שונות אשר נגזרות גם הן ומשויכות למעשה ל’כלכלה השחורה’. ניתן למנות בין היתר את העבירות של העלמת מס, הלבנת הון, מימון טרור, פעילות פלילית ועוד.

הדרישה והצורך שהוביל לכך כי יש להגביל את השימוש בכספים מזומנים או בשיקים נובע מהקשר ההדוק אשר אכן קיים בשטח בין השימוש באמצעים הללו לבין הכלכלה השחורה. על פי דברי ההסבר לחוק המורה על צמצום השימוש במזומן, נובעים אכן פעולות רבות שנעשות בשטח, אותן אפשר לבצע הרחק מעיניהן של הרשויות לאכיפת החוק, מרשויות המס ובכלל להישאר אנונימיים מול המערכת הפיננסית. כי גם המזומנים וגם השיקים האנונימיים אינם מצליחים להסגיר את הפעילות המתרחשת באמצעותם.

ההבדל בין עוסק לאדם שאינו עוסק

למעשה מבדיל החוק מבחינת ההגבלות אותם הוא מטיל בין עוסק לבין מי שאינו עוסק. כאשר מדובר בעוסק, כוללת  הגדרה זו גם פעילות מלכ”ר. אדם שאינו עוסק ואינו מבצע עסקאות במסגרת עסקים, המגבלות שלו תהיינה שונות כפי שנפרט בהמשך.

ההגבלות על העוסק

לגבי תשלומים במזומן חל איסור חוקי על העוסק לשלם או לקבל תשלומים במזומן עבור עסקה כלשהי שהיא במסגרת העסק שלו כאשר מחיר העסקה עולה על הסכום של 11,000 ₪. חשוב לסייג כי כאשר מדובר בתיירים, החוק יהיה שונה כאשר על העוסק חל איסור לקבל מתייר או לחילופין לשלם לתייר תשלומים במזומן שהם במסגרת העסק כאשר מחיר העסקה עולה על סכום של 55,000 ₪. חשוב עוד לציין כי הגבלה זו למעשה אינה חלה על תשלומים במזומן העוברים בין קרובי משפחה, כמו גם על רשויות מסוימות.

תשלומים בשיק על ידי עוסק – גם נושא התשלומים באמצעות שיקים טופל בחוק החדש וכיום חל איסור על עוסק לתת שיקים או לקבל שיקים במסגרת העסק, אם זה כתשלום עבור עסקה מסוימת ואם זה תשלום כשכר עבודה לעובדים או אפילו מתנה, תרומה או הלוואה- זאת מבלי ששמו של מקבל התשלום יהיה נקב על השיק כנסב או כנפרע.

ההגבלות על ‘שאינו עוסק’

לגבי תשלומים במזומן, חל על כל אדם שאינו עוסק, לשלם לאדם עוסק תשלום במזומן עבור עסקה שהיא במסגרת עסקו של העוסק, כאשר התשלום עולה על סכום של 11,000 ₪. מלבד זאת חל איסור גם על אדם שהוא אינו עוסק לשלם או גם לקבל תשלום מאדם שהוא אינו עוסק כאשר הסכום עולה על 55,000 ₪. ההגבלה הזו אינה חלה על תשלומים במזומן בין רשויות מסוימות כמו גם בין קרובי משפחה.

תשלומים בשיק על ידי אדם שאינו עוסק – אדם שאינו עוסק לא יכול לקבל תשלום אשר הסכום שלו עולה על 5,000 ₪ כמו גם הוא אינו יכול לשלם לאדם אחר שאינו עוסק באמצעות שיק שיעלה על הסכום הנ”ל מבלי ששמו של מקבל התשלום יופיע על גבי השיק כנפרע או כנסב. הדבר נכון בכל מקרה ובכל סוג של שיק. בין אם מדובר כשכר עבודה ובין אם מדובר בתרומה או הלוואה או אפילו מתנה.

עורכי דין ורואי חשבון

קיימת הוראה מיוחדת בחוק בהקשר לעורכי דין או רואי חשבון. החוק קובע כי במסגרת מתן שירות עסקי ללקוח, (כאשר הכוונה היא לשירותים משפטיים אשר כפופים לגביהם גם רואי החשבון או עורכי הדין מכוח החוק של איסור הלבנת הון) כי אלו לא יוכלו לקבל תשלומים במזומן או בשיק בסכומים אשר נקבעו הן למי שעוסק והן למי שאינו עוסק כאשר הכול לפי העניין. (סכום שיעלה על 11,000 ₪ או על 50,000 ₪)

הסבת שיקים

כפי שכבר ציינו, על פי החוק קיימת הגבלה להשתמש ב”שיקים פתוחים”. שיק פתוח זהו שיק אשר שמו של מקבל התשלום אינו נקוב על גבי השיק כנסב או כנפרע או לחילופין, השיק הוסב שלא במסגרת הפיננסית המפוקחת – יותר מפעם אחת.

החוק קובע כי במסגרת החוק החדש אשר מחייב על דיווח עסקה במקרקעין בכל מה שקשור למס רכישה כי הרוכש יידרש לפרט את אוסף ביצוע התשלום. ביצוע הדיווח זהו תנאי בסיסי לצורך קבלת אישור מטעם רשויות המס לעניין תשלום המס הדרוש. הדבר נחוץ בין היתר גם לצורך ביצוע חוקי ומסודר של רישום העסקה.

תשלום אלקטרוני

החוק החדש מסמיך את שר האוצר לצד הוראות האיסור, לעודד את השימוש בהסדרי תשלומים אלקטרוניים. זאת על ידי קביעת הוראות שונות חדשות כאשר בכלל קביעה זו – הוראה כאמצעי חובה לבתי עסק.

לגבי עוסקים קובע החוק הוראות מחמירות אשר אלו כוללות עונשים חמורים כמו עיצומים כספיים ואפילו עונשים פליליים.

גם עבור אנשים שהם אינם עוסקים, עבירות על הוראות מסוימות עלולות אף הן להוביל לעונשים פליליים.